Aizsērējis DPF/FAP kvēpu filtrs – tā ir viena no biežākajām problēmām, ar ko saskaras dīzeļdzinēju automobiļu īpašnieki. Kādas ir aizsērējušu DPF/FAP kvēpu filtru pazīmes? Kā to iztīrīt un atjaunot filtra efektivitāti?

 

Dīzeļdegvielas kvēpu filtra tīrīšana – kā to atjaunot darba kārtībā?

DPF kvēpu filtrs (tā sauktais sausais) ir viena no apgrūtinošākajām sastāvdaļām, ko var atrast mūsdienu automašīnās. Autovadītāji to bieži sauc par mūsdienu dīzeļdzinēju automašīnu lāstu. Iemesls ir dīzeļdegvielas kvēpu filtra aizsērēšana. Tā ir arī ļoti dārga detaļa. Tā nomaiņa var izmaksāt vairāk kā tūkstoti eiro. Teorētiski FAP kvēpu filtriem (tos sauc par mitrajiem) vajadzētu aizsērēt retāk. Kāpēc? Tas viss tāpēc, ka speciāla sistēma tiem dozē katalītisko šķidrumu, kas pazemina filtrā uzkrāto kvēpu pašaizdegšanās temperatūru. Rezultātā tas var izdegt pie zemākas izplūdes gāzu temperatūras, t.i., praksē pie mazāka braukšanas ātruma (piemēram, braucot ar automašīnu pilsētā). Teorija ir teorija, bet praksē aizsērējas arī FAP filtri.

Tuvākajos gados situācija var kļūt vēl sarežģītāka. Tas saistīts ar to, ka kvēpu filtri jau vairākus gadus tiek uzstādīti arī benzīna dzinējos (GPF – Benzīna kvēpu filtrs). Viņiem ir tieši tāda pati loma kā dīzeļdzinējos. Atšķirība ir tāda, ka GPF filtri neizmanto aktīvos reģenerācijas procesus, kurus iedarbina dzinēja kontrolieris. Tas nav nepieciešams, jo filtra kodols uzsilst līdz 600 grādiem pēc Celsija pie dzinēja apgriezieniem aptuveni 2500 apgr./min. Tas ir pietiekami, lai filtrā izdedzinātu kvēpus bez papildu degvielas iesmidzināšanas. Tomēr tas nenozīmē, ka GPF filtrs neaizsērēs. Aizsērēšana var būt saistīta ar nepiemērotas motoreļļas izmantošanu, kas, saskaroties ar noteiktām karstām dzinēja daļām, radīs pelnus.

Pirmkārt, par daļiņu filtriem tiek runāts slikti, ja tiek ņemti vērā tikai atteices līmeņa aspekti. Tomēr jāatceras, ka šie filtri aiztur kvēpus, kas ir degvielas sadegšanas procesa blakusprodukts. To var redzēt ar neapbruņotu aci. Mūsdienu dīzeļi ar dīzeļa kvēpu filtriem neizdala melnus dūmus, kas raksturīgi vecām automašīnām. Protams, izņemot automašīnas, kurām ir bojāta iesmidzināšanas sistēma. Automašīna ar dīzeļa kvēpu filtru izdala par 80 – 85% mazāk kvēpu nekā automašīna bez dīzeļa kvēpu filtra.

Aizsērējis dīzeļdegvielas kvēpu filtrs – kādas ir pazīmes?

Kā noteikt, vai automašīnā ir aizsērējis dīzeļa kvēpu filtrs?

  • Iedegas DPF indikators uz paneļa;
  • Ir manāms automašīnas dzinēja jaudas zudums;
  • Automašīnai ir ierobežota veiktspēja – jaudas zuduma un dzinēja pārslēgšanās avārijas režīmā dēļ.
banner-slide-0

Kāpēc dīzeļdegvielas kvēpu filtrs aizsērē?

Kvēpu filtrs ir metāla kanna ar sarežģītu keramikas korpusu. Šajā struktūrā ir paralēli kanāli, kas ir aizbāzti vai nu dzinēja pusē, vai trokšņa slāpētāja pusē. Kanālu sienas ir porainas, izgatavotas no platīna un silīcija karbīda. Sienās ir caurumi ar noteiktu diametru. Tie aiztur noteikta izmēra (šķērsgriezuma) kvēpu daļiņas.

Kā tiek sadedzināti savāktie kvēpi? Braucot ar lielāku ātrumu, izplūdes gāzes uzkarst līdz ļoti augstai temperatūrai, piemēram, 600 grādiem pēc Celsija. Šī temperatūra ir pietiekama, lai sadedzinātu atlikušās kvēpu daļiņas. To sauc par pasīvo dedzināšanu.

Ja filtrs ir aizsērējis, to uztvers dzinēja vadības bloks, analizējot datus no izplūdes gāzu spiediena un temperatūras sensoriem pirms un pēc dīzeļa kvēpu filtra. Šajā gadījumā dzinēja vadības bloks aktivizē filtra izdegšanu (izdegšana ir aktīva). Tiek iedarbināta papildu degvielas iesmidzināšana, tiek palielināts dzinēja apgriezienu skaits, turklāt regulators var aktivizēt arī citas sistēmas (piemēram, logu apsildi vai aizmugurējā stikla tīrītāju). Automašīnās ar FAP filtru filtrā tiek ievadīts katalītiskais šķidrums (piem., Eolys), kas samazina kvēpu pašaizdegšanās temperatūru, piemēram, par 100 grādiem pēc Celsija. Tas nozīmē, ka filtram (teorētiski) pašam vajadzētu iztīrīties, braucot ar mazāku ātrumu.

Benzīna dzinējā, kā jau minējām iepriekš, jau pie 2500 apgr./min. izplūdes gāzu temperatūra sasniedz 600 grādus pēc Celsija. Tas liek izdegt visiem kvēpiem bez papildu darbībām.

Tātad, kāpēc dīzeļdegvielas kvēpu filtri aizsērē? Jo ne vienmēr konstruktoru pieņēmumi darbojas praksē. Tāpat tos ietekmē, ja tiek nekvalitatīvi veikti citi automašīnas remonta pakalpojumi.

Kas ietekmē dīzeļdegvielas kvēpu filtru aizsērēšanu?

  • Nepārtraukta automašīnas darbība pilsētā, īsi pārbraucieni;
  • Neizmanto īpašas motoreļļas ar zemu kvēpu līmeni, t.s. Low SAPS;
  • Agresīva braukšana un bieža, saraustīta paātrināšanās no zemiem apgriezieniem;
  • Iesmidzinātāju kļūmes (tā sauktās liešanas injekcijas);
  • Bojātas kvēlsveces;
  • Bojāts turbokompresors;
  • Bojāts gaisa plūsmas mērītājs;
  • Degviela ar daudz sēru;
  • Nokavēta gaisa filtra nomaiņa;

Jāatceras, ka mitrajiem filtriem, t.s FAP, ir ierobežots kalpošanas laiks. Pēc kāda laika, ko norādījis automašīnas ražotājs, tie jāaizstāj ar jauniem. FAP filtri galvenokārt tiek izmantoti franču automašīnās un tajās automašīnās, kurās uzstādīti franču dzinēji vai izmantoti franču risinājumi (Dacia, Nissan u.c.).

DPF kvēpu filtriem nav noteikts kalpošanas laiks un, atkal, teorētiski tiem būtu jākalpo visu automašīnas ekspluatācijas laiku, kā to paredz ražotājs. Der atcerēties, ka autoražotājs nevēlas, lai viņa auto tiktu lietots 20 gadus. Tāpēc, pēc ražotāja domām, auto paredzamais kalpošanas laiks var būt 7 gadi un 250 tūkst. km nobraukums.

Jāatceras, ka aktīvās reģenerācijas pārtraukšana (tā, kurā dators iedarbina kvēpu sadedzināšanu filtra iekšpusē), var pilnībā sabojāt DPF. Var rasties arī citas tehniskas problēmas, piemēram, motoreļļas līmeņa paaugstināšanās, atšķaidot to ar nesadegušo degvielu (no papildu iesmidzināšanas devām). Šādā gadījumā nepieciešams pēc iespējas ātrāk nomainīt dzinēja eļļu.

Kā pašam atjaunot dīzeļdegvielas daļiņu filtra efektivitāti?

  • Izbraukšana ārpus pilsētas pa ātrgaitas šoseju

Šī ir pamatmetode, kas jāizmēģina katram vadītājam, ja pamana, ka dīzeļdegvielas kvēpu filtrs ir aizsērējis. Vislabāk ir doties uz ātrgaitas šoseju un veikt vairākus desmitus kilometru lielā ātrumā (virs 70 – 80 km/h). Dinamiskās braukšanas laikā paaugstināsies izplūdes gāzu temperatūra, kas ļaus izdegt filtrā palikušajiem sodrējiem.

  • DPF filtra tīrīšanas līdzekļa izmantošana, ko pievieno degvielai

DPF tīrītājs, kas pievienots tieši degvielas tvertnē, maksā apmēram 5 EUR. Iepakojumā pietiek 60 litriem degvielas. Ražotājs informē, ka aģentam jāiztīra aizsērējušais DPF filtrs. Visbiežāk tomēr šāds pasākums palīdz pasargāt filtru no aizsērēšanas, ja to regulāri pievieno degvielai.

  • DPF tīrīšanas līdzekļa izmantošana, kas tiek pievienots tieši dīzeļdegvielas kvēpu filtram

Izmantojot šāda veida tīrītāju, noņemiet izplūdes gāzu spiediena sensoru vai izplūdes gāzu temperatūras sensoru izplūdes sistēmā pirms kvēpu filtra. Lai piekļūtu sensoriem no automašīnas apakšas, garāžā ir nepieciešama bedre. Demontāža jāveic ar aukstu motoru (apdegumu risks). Pēc sensora izjaukšanas tīrīšanas līdzeklis tiek ievietots montāžas atverē. Parasti tā ir gara, elastīga caurule, kas savienota ar smidzināšanas līdzekli. Tas ļauj līdzekli ievadīt tieši filtrā. Pēc tam uzstādiet sensoru atpakaļ vietā un palaidiet dzinēju tukšgaitā vairākas minūtes. Aģenta ražotājs iesaka pēc tīrīšanas izbraukt apm. 30 minūtes ārpus pilsētas.

Iepriekš minētās procedūras ne vienmēr darbojas ļoti netīriem filtriem. Tāpēc turpmāku problēmu gadījumā nogādājiet automašīnu labi aprīkotā autoservisā. Tas aizņem tikai dažus mirkļus, lai atrastu šādu autoservisu vietnē Motointegrator.com.

Profesionāla DPF filtra tīrīšana – filtra tīrīšana autoservisā

Profesionāļi tagad izmanto vairākas iespējas, lai atjaunotu dīzeļdegvielas kvēpu filtru pilnā darba kārtībā. Tiek izmantoti šādi risinājumi:

  • Izdedzināšana servisā. Automašīna ir savienota ar diagnostikas datoru. Lai uzsāktu izdegšanas procesu, automašīnas dzinējam ir jāsasniedz noteikti parametri (cita starpā temperatūra). Šo metodi var izmantot tikai vienu reizi, jo turpmāka aktivizēšana var saīsināt filtra kalpošanas laiku. Ārkārtējos gadījumos tas var aizdegties vai eksplodēt.
  • Dīzeļdegvielas kvēpu filtra demontāža un ķīmiska atjaunošana. Šajā gadījumā filtra elementu iemērc ķīmisko vielu šķīdumā, lai izšķīdinātu kvēpus. Process aizņem vairākas stundas. Pēc tā pabeigšanas filtru notīra ar augstspiediena mazgātāju. Šīs metodes gadījumā pastāv risks, kas saistīts ar iespējamu keramikas filtra ieliktņa bojājumu.
  • Daļiņu filtra demontāža un tīrīšana ar ūdeni zem spiediena speciālā mašīnā. Pēc tīrīšanas filtrs nonāk žāvētājā. Ņemiet vērā, ka ar šo metodi no kanāliem var tikt izskaloti materiāli, kas nodrošina filtra reģenerācijas procesus nākotnē. Jums arī jāatceras, ka pirms uzstādīšanas filtram jābūt simtprocentīgi sausam. Neliels mitruma daudzums var izraisīt kvēpu pielipšanu filtra kanāliem.
  • Daļiņu filtra demontāža un izdedzināšana indukcijas krāsnī. Daļiņu filtra elementa degšanas process ilgst vismaz dažas stundas un tiek veikts augstā temperatūrā (aptuveni 600 grādi). Pēc izdedzināšanas pabeigšanas filtrs tiek pārbaudīts. Ja tas nav pilnībā iztīrīts, tas tiek atgriezts krāsnī atkārtotai izdedzināšanai. Šī ir drošākā metode, jo filtrs tiek izdedzināts tādā temperatūrā, līdz kurai tas tika noregulēts rūpnīcā (izplūdes gāzu temperatūra braucot ar lielu ātrumu).

Dīzeļdegvielas kvēpu filtra atjaunošana ir labākais veids, kā atjaunot tā efektivitāti. Atjaunošana profesionālā servisā maksā daļu no jauna dīzeļdegvielas kvēpu filtra izmaksām.

DPF kvēpu filtra izgriešana mūsdienās ir bezjēdzīga. Jāatceras gan par izplūdes gāzu izmešu pārbaudēm ikgadējās tehniskajās apskatēs, gan arī izsludinātajiem sodiem par DPF filtra neesamību.

Ja jūsu automašīnai ir aizsērējis dīzeļdegvielas kvēpu filtrs – atrodiet profesionālu servisu vietnē Motointegrator.com. Mūsu speciālisti izvēlēsies piemērotu dīzeļa kvēpu filtra tīrīšanas metodi un atjaunos tā efektivitāti. Atcerieties, ka jūsu dīzeļdegvielas kvēpu filtrs aizsargā vidi un cilvēkus no kvēpu negatīvās ietekmes.

Autors: motointegrator.com

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

This field is required.

This field is required.